Vanlige spørsmål og svar.
Lurer du på noe? Her får du svar på noen av de vanligste spørsmålene vi får. Hvis du ikke finner akkurat det spørsmålet du har, kan du alltid ringe oss, sende oss en epost eller besøke kontoret vårt, så hjelper vi deg.
Verdivurdering
Hva er gjenstanden min verd?
Lånekontoret har siden starten i 1888 tilbudt gratis verdivurdering av verdigjenstander. Lånekontoret belåner kun gjenstander, og vi gir deg derfor en belåningsverdi. Den er vanligvis 70–80 % av annenhåndsverdien. Verdien bestemmes av en rekke ulike faktorer. Annenhåndsverdi og generell tilstand er de viktigste. Også tilbehør til for eksempel en klokke kan gi høyere pris. Vi kan gi en omtrentlig prisantydning på e-post og telefon, men for å få en nøyaktig verdivurdering er du velkommen til et av våre kontorer.
Låne
Hva kan jeg låne penger på?
Vi ønsker å tro at alt er mulig! Vil du låne penger hos oss, er det ingen beløp som er for høye eller for lave. De vanligste gjenstandene kunder belåner, er gull og sølv, klokker, musikkinstrumenter, designervarer, kunst, antikviteter og kjøretøy. Det kan være alt fra et panserkjede i 18 karat gull, en Gibson-gitar, –et ekte teppe eller et oljemaleri av Gude. Vi har eksperter på alle områder.
Hva menes med å fornye lånet?
Å fornye lånet betyr å inngå en ny låneperiode, og dette gjør du ved å betale renter og gebyrer for låneperioden (tiden du har lånt pengene). Det er ikke nødvendig å fornye lånet hver måned selv om renten løper på månedlig basis. Siste fornyelsesdag er 2 måneder etter forfallsdato. Viktige datoer for lånet er forfallsdato og siste fornyelsesdag. Det er mulig å fornye lån på kontoret eller under Mine lån på hjemmesiden vår.
Hva er forskjellen på forfallsdag og siste fornyelsesdag?
Et standardlån forfaller 4 måneder etter at lånet er tatt opp. Det legges alltid til en frist på 2 måneder etter lånets forfallsdato. Siste fornyelsesdag er derfor 2 måneder etter forfallsdato. På et standardlån har du som lånekunde dermed 4 + 2 måneder på deg til å fornye eller innfri lånet. For mer informasjon kontakt Lånekontoret, eller les mer under Låne
Jeg ønsker å øke lånet, hva gjør jeg?
Hvis du ønsker å øke lånet ditt må det foreløpig gjøres ved personlig oppmøte på Lånekontoret. Kontakt oss gjerne i forkant for å høre om det er mulig å låne mer på det du har innlevert.
Vi jobber med en ny løsning der dette kan gjøres umiddelbart under Mine lån, her på hjemmesiden, men løsningen er ikke på plass enda.
Man må da angi mobilnummer og/eller e-postadresse samt bankkontonummer under opplysningene sine.
Når du har fylt ut opplysningene, aktiveres øke-knappen når du klikker deg inn på lånet. Det er da enkelt å søke om en økning på valgfritt beløp.
Det er selvsagt alltid mulig å øke lånet direkte hos Lånekontoret. Ta eventuelt med pantseddel og legitimasjon.
Hvor lenge kan jeg låne?
Et standardlån går over 4 måneder, og man kan innfri lånet når som helst i løpet av perioden. Etter 4 måneder kan man også velge å fornye lånet ved å betale renten og ekspedisjonsgebyret. En ny låneperiode starter da fra og med denne dagen. Betaler man ikke renter og ekspedisjonsgebyret innen forfallsdatoen vil det påløpe et gebyr. Det legges til en frist på 2 måneder etter forfallsdato før det påløper ytterligere gebyrer.
Får jeg pengene umiddelbart?
Å belåne en vare hos oss går raskt, og det tar sjelden mer enn fem minutter før du har pengene i hånden eller på konto. Når det er gjort en verdivurdering, skrives det ut en panteseddel, og du får pengene umiddelbart. Vi pakker og oppbevarer eiendelene dine trygt og forsikret. Opplysninger om lån og kunder er selvsagt underlagt taushetsplikt.
Om oss
Hvorfor får jeg informasjonskapsler?
Nettsiden lanekontoret.no bruker informasjonskapsler. En informasjonskapsel er en datafil som lagres på datamaskinen din. Den inneholder ikke personopplysninger, men hjelper oss med å holde rede på nettleseren din slik at vi bl.a. kan måle antall besøk og besøkende. Men fremfor alt brukes den når du logger inn på www.lanekontoret.no. Da lagres et unikt nummer (en informasjonskapsel) på datamaskinen din. Dette unike nummeret blir deretter koblet til brukeren din på www.lanekontoret.no.
Du kan slå av muligheten til informasjonskapsler i nettleseren, men det gjør det vanskeligere for oss å levere en god tjeneste til deg.
Ta gjerne kontakt med oss hvis du har spørsmål til dette.